środa, 11 stycznia 2012

Stwórz biznesplan i rozwiń skrzydła

Stwórz biznesplan i rozwiń skrzydła

Autorem artykułu jest Ola Żuławińska



W każdej książce o zakładaniu i prowadzeniu małej firmy, na każdym szkoleniu związanym z tym tematem, ba nawet z internetu dowiesz się, ze jeśli chcesz prowadzić małą firmę to absolutnie MUSISZ mieć napisany biznesplan.

Czy tak na pewno jest? Czy bez papierowego biznesplanu twoja firma padnie? Ośmielam się stwierdzić, że w wielu przypadkach firma może całkiem sprawnie działać bez biznesplanu. Wystarczy, że właściciel ma w głowie wyklarowaną ideę działania swojego przedsiębiorstwa.

Ale co zapisane, to zapisane… Nie podlega zawirowaniom pamięci (nie śmiej się, tobie się pewnie też zdarzyło przyłapać siebie na tym, że pamiętasz tylko część tego co wymyśliłeś. Niestety, ludzka pamięć bywa bardzo wybiórcza.). Nie zmieni się wraz ze zmianą humoru. I osoby z zewnątrz mają łatwy dostęp do tego co zapisane na papierze – nie trzeba każdemu, od początku opowiadać, co, jak i dlaczego.

Spisany biznesplan jest jednym z warunków starania się o finansowanie zewnętrzne - np. kredyt lub dotację. Ale i bez tego, warto czasem skonsultować swoje plany z inną osobą.

Możliwość omówienia swojego planu z ekspertami, to ważna zaleta „papierowej” wersji biznesplanu. Czasem dobrze jest porozmawiać o swoim pomyśle z osobą, która ma doświadczenie w biznesie. Choćby po to, żeby zadała trochę niewygodnych pytań, które zmuszą cię do przemyślenia innych aspektów przedsięwzięcia. Warto czasem skonsultować się z dobrym marketingowcem, który podpowie jak ulepszyć proces sprzedawania twoich produktów i usług. Że nie wspomnę o księgowym czy doradcy podatkowym, który musi zobaczyć prognozę przychodów i koszów firmy, żeby móc określić jakie formy opodatkowania będą dla ciebie najlepsze.

Czy bez biznesplanu twoja firma padnie? Pewnie nie. Czy bez biznesplanu będziesz mógł rozwinąć skrzydła i osiągnąć maksimum korzyści ze swojej pracy, inwestycji i ryzyka, które podejmujesz? Też pewnie nie. Więc stwórz biznesplan i rozwiń skrzydła. I pamiętaj o tym, że napisanie biznesplanu nie jest czynnością jednorazową. Wracaj do niego, myśl o tym co napisałeś, koryguj i z sukcesem buduj swoją firmę.

---

Ola Żuławińska

Czego potrzebuje twoja mała firma?


Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz