piątek, 21 grudnia 2012

Terminy załatwiania spraw administracyjnych

Terminy załatwiania spraw administracyjnych

Autorem artykułu jest Edyta Matysiak


Po przeczytaniu tego artykułu dowiesz się, ile czasu ma urzędnik na załatwienie twojej sprawy oraz jakie kroki możesz podjąć, gdy ważna dla ciebie sprawa nie zostanie załatwiona.

Własna działalność gospodarcza równa się konieczności załatwiania spraw urzędowych. Większość osób nie lubi jednak załatwiać tzw. spraw urzędowych. Ludzie, także przedsiębiorcy, często czują się bezradni w kontaktach z urzędnikami. Aby czuć się pewniej, warto znać procedury, których urzędnicy są zobowiązani przestrzegać.

Przyszli przedsiębiorcy powinni zapoznać się z kodeksem postępowania administracyjnego (według kodeksu postępowania administracyjnego następuje rozpoznanie i rozstrzygnięcie większości spraw administracyjnych). Nie trzeba, oczywiście, znać tego aktu prawnego na pamięć. Dobrze jest jednak wiedzieć o jego istnieniu. Przede wszystkim po to, by być bardziej świadomym swoich praw. Urzędnik bowiem to nie pan i władca, który może działać według swojego uznania. Wszyscy urzędnicy muszą przestrzegać procedury administracyjnej, np. terminów załatwiania spraw. Zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego:

Niezwłocznie powinny być załatwiane sprawy niewymagające zbierania dowodów.

W ciągu miesiąca sprawy wymagające postępowania wyjaśniającego.

W ciągu dwóch miesięcy sprawy szczególnie skomplikowane.

W postępowaniu odwoławczym w ciągu miesiąca od dnia wniesienia odwołania.

Co istotne, na niezałatwienie sprawy w terminie stronie służy zażalenie do organu administracji publicznej wyższego stopnia. Pracownik administracji publicznej, który z nieuzasadnionych przyczyn nie załatwił sprawy w terminie, podlega odpowiedzialności porządkowej lub dyscyplinarnej albo innej odpowiedzialności przewidzianej w przepisach.

--- Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl

2 komentarze: