środa, 18 lutego 2015

Wynajem lokalu pod działalność gastronomiczną – o czym pamiętać?

Wynajem lokalu pod działalność gastronomiczną – o czym pamiętać?


Autor: revenue


Coraz więcej młodych przedsiębiorców decyduje się na inwestycję w działalność gastronomiczną. Chodzi tu o wszelkiego rodzaju pizzerie, kawiarnie, czy restauracje. Otwarcie takiej działalności jest jednak obwarowane szczegółowymi zasadami, związanymi ze specyfiką miejsca. Podstawą jest lokal i dopasowanie go do istniejących wymogów i norm. Jak to zrobić?


Przytulnie i blisko

Wybierając lokal pod naszą działalność nie musimy wcale decydować się na wielki metraż. Nie jest prawdą, że jedynie spory lokal przyciągnie więcej klientów – najważniejsza jest panująca w nim atmosfera, którą możemy wprowadzić poprzez odpowiedni wystrój oraz jakość oferowanych przysmaków. Smakowite napoje i potrawy zawsze znajdą swoich wielbicieli! Zanim jednak wyrobimy sobie odpowiednią opinię i zaczną do nas ściągać tłumy zachwyconych klientów, nie ma sensu tracić pieniędzy na wynajem zbyt dużego lokalu.

Największym zainteresowaniem cieszą się średniego rozmiaru pomieszczenia, czyli takie, których metraż mieści się w granicach 80 – 140 m². Najniższa z podanych wielkości jest jak najbardziej wystarczająca! Początkowo bowiem wystarczy wstawienie zaledwie kilku stolików z krzesłami. Chyba, że myślimy perspektywicznie i jesteśmy pewni sukcesu – wówczas możemy zaryzykować i skusić się na większy metraż lokalu. Przekraczanie górnej z podanych granic nie powinno być jednak konieczne.

O czym pomyśleć w dalszej kolejności? Przede wszystkim o wygodzie klientów! Lokale gastronomiczne mają to do siebie, że potrzebują stałego zainteresowania oferowanymi produktami, by utrzymać się na rynku. Jeśli lokal będzie umiejscowiony gdzieś na uboczu, gdzie rzadko kto bywa – nie mamy szans na powodzenie przedsięwzięcia! Celować musimy w okolicę, gdzie jest wielu ludzi i to takich, którzy z chęcią skorzystają z naszych usług. Pizzerie i kawiarnie przyciągają przeważnie młodych, a restauracje osoby nieco starsze. Decydując się na dwa pierwsze typy działalności szukajmy lokalu, który będzie sąsiadował z kampusem studenckim, czy uczelnią – powodzenie gwarantowane!

Lokalizacja jest istotna również dla samych przedsiębiorców i ich pracowników. Przeważnie lokale gastronomiczne oferują możliwość zamówienia przez telefon wybranych dań i dostarczenia ich pod wskazany adres. Co prawda, przeważnie pobierana jest dodatkowa opłata za ich przywiezienie, jednak należy zwrócić uwagę na dwie rzeczy:

  • bywa, że stała opłata jest zbyt niska w stosunku do poniesionych kosztów paliwa, a dodatkowo tracimy sporo czasu na dowóz dań do klientów
  • spora część kupujących nie chce wydawać dodatkowych pieniędzy, więc wybierze lokal, który jest bliżej i będą mogli podejść do niego sami

Z tych dwóch powodów powinniśmy dobrze przemyśleć lokalizację swej przyszłej firmy. Umieszczenie jej w centrum miasta sprzyja większemu zainteresowaniu. Jeśli jednak jesteśmy jedynie jedną z wielu istniejących już tam firm, znajdźmy lepiej niszę na rynku i ulokujmy się w zaludnionym blokowisku – chętni się znajdą, a my nie będziemy musieli zmagać się z konkurencją.

Wymogi sanitarne

Zgłoszenie lokalu do sprawdzenia przez Państwową Inspekcję Sanitarno-Epidemiologiczną musi mieć miejsce przynajmniej na dwa tygodnie przed planowanym przez nas otwarciem firmy.

Jakie warunki musimy spełnić, by ich decyzja była pozytywna?

Regulują je trzy dokumenty:
1. Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego
2. Rozporządzenie w sprawie higieny środków spożywczych
3. Ustawa o bezpieczeństwie żywności i żywienia

Zawarte w tych dokumentach przepisy są bardzo szczegółowe i jakiekolwiek odstępstwo od nich może skończyć się decyzją o zamknięciu lokalu (kontrole SANEPIDU będą zdarzały się co jakiś czas), bądź też odmową wydania zezwolenia na jego otwarcie. O czym między innymi należy pamiętać?

  • część produkcyjna lokalu powinna mieć wysokość przynajmniej 3,3 m
  • pozostała część lokalu powinna mieć wysokość przynajmniej 2,5 m
  • mycie naczyń i ich dezynfekcja powinny mieć wydzielone osobne pomieszczenia
  • kolory ścian w lokalach powinny być jasne i pomalowane farbą, z której w prosty sposób można usunąć wszelkie zanieczyszczenia
  • jeśli w naszym lokalu będzie obsługa kelnerska, zmywalnia musi być połączona z rozdzielnią kelnerską, a rozdzielnia z kuchnią
  • jeśli w naszym lokalu nie będzie obsługi kelnerskiej, zmywalnia musi mieć połączenie z salą konsumencką oraz odrębne połączenie z wydawalnią posiłków, bądź kuchnią

Przy poszukiwaniu odpowiedniego lokalu, lepiej mieć już wcześniej przyswojone wszystkie obowiązujące wymagania i po prostu sprawdzać, co się zgadza, a co musielibyśmy sami poprawiać. W ten sposób uchronimy się przed wyborem nieodpowiedniego pomieszczenia. Należy też samemu rozrysować cały plan ewentualnego zagospodarowania. W ten sposób sprawdzimy, czy zmieszczą się w nim wszystkie potrzebne rzeczy.


Porady dot. wyboru odpowiedniego lokalu użytkowego dostarczył portal Domibiznes.pl.

Autor zdjęcia: Marco Bernardini (Flickr; lic. Creative Commons)

Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz