Rejestrujemy własną firmę!
Autorem artykułu jest Przemysław Strzyżewski
Nadszedł w końcu ten dzień. Nie chcesz być już czyimś podwładnym, chcesz być swoim SZEFEM. Znam to uczucie. Niby wszystko w porządku, ale serce wali jak przed pierwsza randką. ;) Zmieniasz swoje życie!
Tak. Od teraz będziesz spał, jadł, oglądał tv zawsze z nią - TWOJĄ FIRMĄ.
Więc po kolei, jak zarejestrować firmę. A dokładniej, jak zarejestrować jednoosobową działalność gospodarczą.
Nasi włodarze zafundowali nam "jedno okienko", wiec idziesz w jedno miejsce, chwila czasu i masz firmę ;) Byłoby fajnie, nie? Niestety to jedno okienko dotyczy tylko samej rejestracji. Stosowny urząd prześle dokumenty do Urzędu Statystycznego, Urzędu Skarbowego i do ZUS. Trzeba będzie się tam jednak pofatygować. Ale po kolei...
Udajemy się do Urzędu Miasta lub Urzędu Gminy. Składamy tam prawidłowo wypełniony i kompletny wniosek EDG-1.
Wniosek EDG-1 możemy złożyć w czterech trybach:
1. Składamy formularz papierowy osobiście (wbrew pozorom najwygodniejszy sposób) lub upoważniamy notarialnie naszego pełnomocnika (trochę kosztowne).
2. Wysyłamy formularz papierowy listem poleconym nie zapominając o załączeniu notarialnego potwierdzenia własnoręczności naszego podpisu (również będzie trochę kosztowało).
3. Wysyłamy elektronicznie formularz niepodpisany podpisem elektronicznym.
4. Wysyłamy elektronicznie formularz podpisany elektronicznym.
Te dwa ostatnie sposoby składania EDG-1 możliwe są tylko w niektórych Urzędach Miasta (Gminy). Te, które nie są podłączone do systemu, należy odwiedzić osobiście. Cóż nie wszędzie dotarł XXI w. ;) Możemy spróbować zarejestrować firmę przez internet w ePUAP.
Teraz kilka słów o samym wniosku EDG-1. Pełni on jednocześnie kilka ról. Jest jednocześnie:
- wnioskiem o wpis do ewidencji działalności gospodarczej (jego podstawowa rola),
- wnioskiem o wpis do krajowego rejestru urzędowego podmiotów gospodarki narodowej (umożliwia uzyskanie niezbędnego dla przedsiębiorcy numeru REGON - Urząd Statystyczny),
- zgłoszeniem identyfikacyjnym albo aktualizacyjnym, o którym mowa w przepisach o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (aktualizacja wpisu NIP w Urzędzie Skarbowym),
- zgłoszeniem płatnika składek albo jego zmiany w rozumieniu przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych albo zgłoszeniem oświadczenia o kontynuowaniu ubezpieczenia społecznego (a więc informacja lub aktualizacja danych dla ZUS lub KRUS).
Z wniosku EDG-1 korzystamy również, gdy chcemy zaktualizować dane, zawiesić lub wznowić prowadzenie działalności gospodarczej. Jest też wnioskiem o zamknięcie działalności gospodarczej - czego nikomu nie życzę.
We wniosku należy podać następujące dane:
- oznaczenie przedsiębiorcy (pełna nazwa firmy, w przypadku jednoosobowej DG w nazwie jest zawsze imię i nazwisko właściciela firmy),
- numer PESEL,numer NIP (ten sam, który dostaliśmy pracując na etacie, lub składamy wniosek NIP-5 o nowy, gdy nie pracowaliśmy wcześniej),
- oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu przedsiębiorcy, a jeżeli stale wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania – również wskazanie tego miejsca i adresu zakładu głównego, oddziału lub innego miejsca,
- określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej zgodnie z PKD , np. często stosowane dla sklepów internetowych - 47.91.Z - Sprzedaż detaliczna prowadzona przez domy sprzedaży wysyłkowej lub Internet,
- wskazanie daty rozpoczęcia działalności gospodarczej (może być inna data niż dzień złożenia wniosku, np. za miesiąc),
- numer telefonu kontaktowego i adres poczty elektronicznej, o ile przedsiębiorca posiada.
Urząd Miasta po dokonaniu wpisu dostarcza przedsiębiorcy zaświadczenie, jednocześnie kopie przesyła do Urzędu Skarbowego, Urzędu Statystycznego oraz do ZUS/KRUS.
I to koniec rejestracji :) Łatwe, prawda? Jednak świat nie jest taki piękny i musimy przygotować się na kilka spacerów i czasami kolejki w urzędzie.
Po otrzymaniu zaświadczenia z UM udajemy się do Urzędu Skarbowego, aby wybrać sposób opodatkowania nas podatkiem dochodowym. W przypadku mikrofirmy możemy rozliczać się na kilka sposobów:
- Podatkowej Książki Przychodów i Rozchodów – wg skali podatkowej.
- Podatkowej Książki Przychodów i Rozchodów – wg jednolitej stawki liniowej.
- Ryczałtu ewidencjonowanego.
- Karty podatkowej.
Jaka forma jest korzystniejsza? Najlepiej skontaktować się ze swoją księgową (będzie przydatna, chyba, że chcemy prowadzić księgowość samodzielnie).
W większości przypadków jesteśmy zwolnieni z VAT. Jeżeli nie wybierzemy inaczej, rozliczamy się z US w trybie miesięcznym.
Następnie idziemy do ZUS. Warto zabrać długopis. Czeka nas odrobina biurokracji i papierologii. Jeżeli nasza firma będzie naszym jedynym źródłem utrzymania (nie pracujemy nigdzie na etacie) składamy formularz ZUS ZUA. Gdy oprócz naszej firmy zarabiamy na etacie, wypełniamy i składamy formularz ZUS ZZA - zgłaszamy się tylko do ubezpieczenia zdrowotnego. Swoją drogą, będziemy płacić drugi raz składkę zdrowotną! :evil: Co zrobić...
Teraz tylko pozostaje nam wizyta w banku i założenie konta firmowego. Jeżeli mamy już ROR to w przypadku, gdy nie jesteśmy płatnikami VAT nie ma potrzeby zakładania drugiego konta. Jest to jednak rozwiązanie wygodne. Dużo łatwiejsze jest pilnowanie wpłat od klientów, naszych partnerów biznesowych, itp.
Na koniec już przyjemność. ;) Wizyta w punkcie usługowym i wyrobienie pieczątki firmowej. Muszą na niej się znaleźć: nazwa firmy, dane adresowe oraz numery REGON i NIP.
Uff! I w ten sposób mamy już własną firmę! :)
Czy będzie to Twój sklep z pamiątkami, sklep wędkarski, czy inny rodzaj działalności - Życzę Powodzenia!
---Artykuł jest częścią bloga o zarabianiu w sieci.
Blog - robimy biznes w sieci internet
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Rejestracja firmy to tak naprawdę dopiero początek działań. Trzeba zrobić wszystko aby biznes wypalił, stawiać na rozwój i inwestować w firmę na tyle na ile będzie to możliwe.
OdpowiedzUsuń