Własny lokal gastronomiczny - o czym należy pamiętać?
Autor: Anna Sobot
Prowadzenie własnego lokalu gastronomicznego to niełatwy orzech do zgryzienia. Nawet jeśli masz wspaniały pomysł na lokal, to najważniejszy jest wkład własny. Potrzebujesz dużego wkładu finansowego, więc warto postarać się o dofinansowanie ze środków unijnych. Sprawdźmy no co trzeba będzie te środki rozdysponować.
Przede wszystkim należy się liczyć z tym, że nowo otwarty lokal nie tak szybko zwraca zainwestowaną kwotę i na początku trzeba będzie do interesu dokładać. Jeśli dopisze nam szczęście i klienci będą nas odwiedzać na tym samym poziomie, w przyszłości na takim miejscu możemy nieźle zarobić.
W pierwszej kolejności należy wynająć lokal. Najlepsze lokalizacje to te w centrum miasta, jednak w tym przypadku czynsz jest znacznie wyższy niż na obrzeżach miasta. Plusem jest jednak to, że bardzo łatwo można zdobyć klientów, poprzez zwiększony ruch w samym centrum.
W zależności od tego w jakim stanie jest lokal, część środków należy przeznaczyć na ewentualny remont pomieszczenia oraz zakup mebli i potrzebnego sprzętu. Konkurencja na rynku gastronomicznym jest bardzo duża, więc warto zwrócić uwagę na jakość kupowanych przedmiotów. Klienci zwracają uwagę na stronę estetyczną lokali, więc meble powinny być nowe, zadbane i w dobrym guście. To samo tyczy się sprzętu kuchennego. Najlepiej zainwestować w sprzęt najlepszych marek, ponieważ wtedy mamy gwarancję, że przy odpowiednim użytkowaniu, posłuży nam wiele lat. Niektórzy przedsiębiorcy decydują się na kupno używanego sprzętu co jest kategorycznym błędem. Z takiego sprzętu, chociażby pieca do pizzy, podczas użytkowania może się wydobywać nieprzyjemny zapach spalenizny, a to raczej nie przyciągnie klientów.
Przed otwarciem należy też się zastanowić nad reklamą swojego biznesu. Mogą to być ulotki reklamowe rozdawane przechodniom w pobliżu zamkniętego jeszcze lokalu. Można się też pokusić o zostawianie ulotek w skrzynkach pocztowych mieszkańców mieszkających blisko lokalu. Ciekawym sposobem na przyciągnięcie klientów jest umieszczenie na ulotce informacji, że mając ją ze sobą w dniu otwarcia jest gwarantowany rabat.
Mamy już lokal, wyposażenie oraz zaplanowaną promocję, czas więc zastanowić się stroną prawną. Założenie swojej działalności wbrew pozorom nie jest skomplikowane, wystarczy tylko odwiedzić kilka urzędów i wypełnić kilka dokumentów. Oczywiście należy zgłosić swoją działalność w CEIDG, Urzędzie Skarbowym oraz ZUS. Oprócz tego, skoro będzie to lokal gastronomiczny, należy wypełnić odpowiednie wnioski w Sanepidzie na około dwa tygodnie przed rozpoczęciem działalności.
Po dokonaniu wszelkich formalności pozostaje tylko liczyć na to, że pierwsi klienci będą do nas wracać każdego dnia. Będzie tak jeśli wystrój lokalu, sprzęt gastronomiczny, serwowane dania oraz obsługa będą na najwyższym poziomie.
Najlepsze Urządzenia do gastronomii, Gastrro.pl
Licencjonowane artykuły dostarcza Artelis.pl.
Bardzo ciekawy artykuł. Myślę, że wielu początkującym przedsiębiorcom chcącym wykreować i wdrożyć swoją markę może pomóc dobra agencja brandingowa. Takie firmy od A do Z zajmują się przygotowaniem i wprowadzeniem danego przedsiębiorstwa na rynek. Jeśli zakładałabym swoją firmę, myślę, że skorzystałabym z takiego rozwiązania.
OdpowiedzUsuńJa jestem zdania, ze w lokalach gastronomicznych czy restauracjach bardzo przydaje się neutralizator zapachów https://neutralizatoryzapachu.pl/ z racji na powstające zapachy. W końcu chodzi o to aby klienci nie byli przesiąknięci zapachem smażonego oleju.
OdpowiedzUsuńJeżeli już myślimy o własnym lokalu gastronomicznym to dla mnie świeżość powietrza w takich miejscach jest bardzo ważna. Dlatego gdy tylko poznałam oczyszczacze powietrza zdrovi to wiedziałam, że u mnie w lokalu takie urządzenie musi się znaleźć.
OdpowiedzUsuń