Zasady dobrego biznes planu.
Autorem artykułu jest Sebastian Jakubowski
1. Przygotowanie - zebranie danych, rezerwacja potrzebnego czasu - sporządzając biznes plan powinniśmy dysponować pełnymi i wiarygodnymi danymi, tak aby prognozy przychodów i kosztów też były wiarygodne. Poświęcona na to praca na pewno nie pójdzie na marne!
1. Przygotowanie - zebranie danych, rezerwacja potrzebnego czasu - sporządzając biznes plan powinniśmy dysponować pełnymi i wiarygodnymi danymi, tak aby prognozy przychodów i kosztów też były wiarygodne. Poświęcona na to praca na pewno nie pójdzie na marne!
2. Skupienie uwagi na żywej gotówce - trzeba dokładnie wiedzieć ile musimy wyłożyć i ile z powrotem do nas wróci. Z tego powodu należy zwracać uwagę przede wszystkim na przepływ pieniężny (cash flow), później na zysk netto.
3. Nie należy patrzeć, ile mamy, ale ile musi mieć firma - projektując firmę trzeba ją wyposażyć we wszystko, co pozwoli jej konkurować na rynku. Biznes plan przecież służy do określenia rzeczywistych potrzeb biznesu. Dopiero na podstawie uzyskanych danych można zdecydować, czy ciężar firmy udźwigniemy sami, czy też powinniśmy poszukać wspólników.
4. Szczegółowe dane - nie chodzi o to, aby każda wielkość wykorzystana w prognozach była podana z największą szczegółowością, ale by była istotna. Naprawdę nie ma znaczenia czy jednorazowy wydatek osiągnie 2 czy 3 tys. zł, ale będzie bardzo ważne, czy cena sprzedaży produktu wyniesie 1 czy 1,05 zł, szczególnie jeżeli mamy zamiar sprzedawać go w milionach sztuk na miesiąc. Jeżeli nie potrafimy uzyskać konkretnej wielkości postarajmy się ją przybliżyć, na pewno jednak nie strzelajmy.
5. Operacje na danych realnych - nie ma potrzeby szacowania inflacji na przyszłość, wielkości realne zawsze nimi pozostaną. Pomiń VAT, w ogólnym rozrachunku to nie firma jest jego podatnikiem.
6. Dobranie właściwych okresów - biznes plan należy zestawić w okresach kwartalnych, dane miesięczne mogą być niewiarygodne, natomiast roczne zbyt ogólne.
7. Nie przesadzajmy z długością prognoz - okresy prognozy dłuższe niż kilka (cztery, pięć) lat powodują, że wielkości uzyskiwane w ich końcach są zupełnie niewiarygodne. Lepiej dokładnie zestawić dane w krótszym okresie niż zgadywać odległą przyszłość.
8. Dwa warianty rozwoju przyszłości - oczekiwany i pesymistyczny - pierwszy oddawać będzie scenariusz najbardziej prawdopodobny, takiego rozwoju firmy powinniśmy się spodziewać, drugi odpowie na pytanie, czy poradzimy sobie także w gorszych warunkach
9. Najbardziej czarne wizje – nie bójmy się ich - musimy przynajmniej być świadomi wrażliwości naszego modelu biznesu na zmiany warunków rynkowych.
10. Ostrożności nigdy nie za wiele - lepiej nieco zaniżyć szacunki niż być zbytnim optymistą. Ale też bez przesady, biznes plan, w którym wszystkie wpływy zmniejszymy o połowę na pewno nie będzie planem wiarygodnego biznesu.
11. Nie oszukujmy się - jeżeli biznes plan w wariancie oczekiwanym daje nikłą szansę firmie, a w dodatku model finansowy jest wrażliwy, konsekwencja nie jest wskazana, warto pomyśleć o czymś innym.
---
Artykuł pochodzi z serwisu www.Artelis.pl
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz